امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

به طور کلی هر کسب و کاری که اطلاعات و داده های قابل اندازه گیری و مقایسه داشته باشد، می تواند از سیستم هوش تجاری استفاده کنند. در یک دهه گذشته بسیاری از سازمان‌ها سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را روی تکنولوژی اطلاعات اعم از نرم‌افزار و سخت‌ افزار کرده‌اند. در اقتصاد امروزه که هزینه‌ها باید کاهش یابد، سازمان‌ ها و شرکت ‌ها از خود می‌پرسند: « چه مقدار تاکنون برای تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟» و  اینکه " از این سرمایه‌گذاری چه سودی برده‌ایم؟ 

امروزه شرکت‌ها، صرف نظر از حوزه فعالیتی که دارند، با حجم بسیار زیادی از داده‌ها مواجه هستند که در بخش‌های مختلف این سازمان‌ها تولید می‌شوند.منظم شدن این داده‌ها، تجمیع داده‌هایی که در تیم‌های مختلف سازمان تولید می‌شود، حذف داده‌های اضافه و غیرمفید و در نهایت تجزیه و تحلیل خروجی‌های مهم و قابل استفاده، می‌تواند برای همه‌ی سازمان‌ها مفید باشد. اینکه این تجزیه و تحلیل‌ها تا چه حد سیستماتیک و عمیق باشد، بسته به حوزه فعالیت شرکت‌ها و ابعاد سازمان متغیر است اما اصل اهمیت BI برای همه‌ی سازمان‌ها، غیرقابل انکار به نظر می‌رسد. مخاطبان هوش تجاری را می توان در صنایع زیر جستجو کرد:

  • شرکت هاي توليدي و فروش
  • شرکت هاي سرمايه گذاري
  • شرکت های خدماتي
  • بانکها
  • شرکت هاي پروژه اي

 

 

چه افرادي در سازمان از پياده سازی سامانه هوش تجاری بهره خواهند برد؟

نظرسنجی BI Survey از ۲۲۰۰ سازمان، مهم‌ترین حوزه‌هایی را که این سازمان‌ها در آن‌ها از هوش تجاری بهره برده‌اند شناسایی کرده است. برنامه‌ریزی و پیش‌بینی فروش، تحلیل رفتار مشتریان، نگاه یکپارچه به مشتریان، برنامه‌ریزی ظرفیت/منابع و در نهایت بهینه‌سازی قیمت‌ها و تخفیف‌ها، پنج گزینه اولی بوده‌اند که سازمان‌ها از هوش تجاری برای بهبود آن‌ها بهره برده‌اند.

با این تفاسیر می توان گفت که مخاطبان اصلی هوش تجاری سپند در سازمان عبارتند از:

 

  • مديران ارشد
  • در اختيار داشتن محلي متمرکز براي مشاهده گزارشات مختلف از شرايط سازمان.
  • افزايش ضريب اطمينان تصميم سازي.
  • کاهش هزينه ها با بدست آمدن ديدگاه نسبت به عملکرد بخش هاي مختلف سازمان.
  • بررسي شرايط اهداف سازمان و برنامه ريزي براي دستيابي به اهداف.

 

  • مديران میانی: فروش، عمليات، پروژه

 

  • کنترل روند انجام امور با در اختيار گرفتن گزارشات تحليلي.
  • تقويت توان مشاوره به مديران ارشد در جهت انتخاب بهترين استراتژي.

 

  • مديران IT

 

  • کاهش حجم امور تکراري با خودکار نمودن فرآيند هاي جمع آوري داده ها و گزارش سازي از آنها.
  • مديريت و امنيت متمرکز.
  • استفاده از دانش موجود براي راهبري ابزارها. (هوش تجاری)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

هر کسب و کاری نیاز به آمار های دقیقی از میزان سود و زیان خود دارد، تا در آینده به موفقیت بیشتری برسد. برای رسیدن به این هدف نیاز است از ابزارهای تکتنولوژی محور استفاده کرد تا به این مهم دست یافت. هوش تجاری مفهومی است که این روزها به کمک سازمان ها برای تحقق اهداف شان آمده است.

هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرنده‌های اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی می‌دهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده‌ها به صورت‌های مختلفی ارائه می‌شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده‌های خام را در قالب‌های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.

در حقیقت هوش تجاری به شما به عنوان یک مدیر کمک می‌کند، بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژه‌هایتان موثر است. همین باعث می‌شود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم می‌زنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.

در تعریف ساده تر باید در مورد هوش تجاری سپند گفت: که یک مشاور به تمام معنا برای کسب و کارها است، که با کمک ارقام واقعی، میزان سود در گذشته، حال و آینده را مشخص می کند و راهکارهای ارزشمندی پیشنهاد می دهد، تا سود مجموعه به بیشترین نرخ بازدهی برسد.

 

 

هوش تجاری چند مرحله را شامل می شود که طی آنها اطلاعات اولیه شرکت دسته بندی و جمع آوری می شوند. پس از تجزیه و تحلیل شدن اطلاعات و بررسی های لازم به صورت داده های خلاصه شده و مفید، در قالب متن و عدد، نمودار، جدول و یا اشکال دیگر گزارش داده می شود. در این فرایند، تمام داده های شرکت در بازه های زمانی مختلف گردآوری و با هم مقایسه می شود. در نهایت پیش بینی هایی برای بهبود بازدهی شرکت در آینده صورت می گیرد.

هوش تجاری سپند طیف گسترده‌ای از ابزار، اپلیکیشن‌ و متدلوژی را در بر می گیرد که به یک سازمان کمک می‌کند که بتواند اطلاعات (Data) را از سیستم داخلی و منابع خارجی شرکت جمع‌آوری کند و آنها را برای تحلیل آماده کند. از مجموع این اطلاعات در نهایت یک گزارش تهیه می‌شود که به مدیر و تصمیم گیرنده نهایی سازمان تحویل داده می‌شود. مدیران با کمک چنین داده هایی می توانند، استراتژی آینده خود را مشخص کنند، شرکا و مشتریان را برای ادامه همکاری توجیه و ترغیب کنند، یا آنکه رقبا را از سر راه بردارند. دامنه سوالاتی که با سپند می‌توان به آن پاسخ داد فراوان هستند و در ادامه صرفا مثال‌هایی را مطرح می‌کنیم:

  • سود خالص فروش یک محصول خاص در سال گذشته چقدر بوده؟
  • فاکتورهای اساسی عملکرد فروش سازمان کدامند؟
  • چقدر فروش برای سال آتی پیش‌بینی می‌توان کرد؟
  • رضایت مشتریان چقدر است؟

با کمک سپند، سازمان می‌توانید عملکرد کاروکسب خود را بهبود داده و در رقابت پیش بیفتید و اهداف سازمانی خود را تحقق بخشید.